سیدرضا هادیان فر، مترجم  رسمی و مدرس زبان انگلیسی
سیدرضا هادیان فر، مترجم  رسمی و مدرس زبان انگلیسی

سیدرضا هادیان فر، مترجم رسمی و مدرس زبان انگلیسی

پسوندهای اسم ساز

پسوندهای اسم ساز عبارتند از:

1.     پسوند های اسم ساز: -ion, -tion, -ation که به آخر فعل اقزوده میشوند.مثال:

 

اسم

 

-ion

فعل

معنی

واژه

معنی

واژه

ترجمه

translation

ترجمه کردن

translate

تکمیل-انجام

completion

کامل کردن

complete

جدائی

separation

جدا کردن

separate

سوء ظن

suspicion

سوءظن داشتن

suspect

دیکته- املا

dictation

دیکنه کردن

dictate

جشن

celebration

جشن گرفتن

celebrate

اعانه- کمک

contribution

کمک کردن

contribute

تزئین

decoration

تزئین کردن

decorate

تصحیح- درستی

correction

صحیح کردن

correct

مخالفت

objection

مخالفت کردن

object

موقعیت محلی

location

قرار دادن

locate

ترفیع

promotion

ترفیع گرفتن

promote

تردید- شک

hesitation

تردید داشتن

hesitate

 

همانطور که ملاحظه میکنید افعالیکه به  t ختم شده اند، ion و اگر به te ختم شده اند (e) ساکن حذف شده و ion به آنها افزوده شده است.

 

اسم

 

-tion

فعل

معنی

واژه

معنی

واژه

انشا- ترکیب

composition

ساختن- ترکیب کردن

compose

قصد- اراده

intention

قصد داشتن

intend

نابودی- ویرانی

destruction

نابود کردن

destroy

مقام- موقعیت

position

قرار دادن

pose

تصور- خیال

supposition

تصور کردن

suppose

شرح- بیان

description

شرح دادن

describe

اشتراک

subscription

آبونه شدن-ثبت نام کردن

subscribe

کاهش- تخفیف

reduction

کاستن- کم کردن

reduce

تولید- محصول

production

تولید کردن

produce

 

اسم

 

-ation

فعل

معنی

واژه

معنی

واژه

تحسین

admiration

تحسین کردن

admire

مرگ از گرسنگی

starvation

از گرسنگی مردن

starve

آمادگی

preparation

آماده کردن

prepare

اطلاعات

information

آگاه کردن

inform

اکتشاف

exploration

اکتشاف- پیگیری کردن

explore

ملاحظه

consideration

ملاحظه کردن

consider

ترکیب

combination

ترکیب کردن

combine

توصیه

recommendation

توصیه کردن

recommend

ادامه

continuation

ادامه دادن

continue

توضیح- شرح

explanation

توضیح دادن

explain

اظهار- اعلامیه

declaration

اظهار کردن

declare

امتحان

examination

امتحان کردن

examine

Words ending In "-sion", "-tion", and "-cion"

Here are some guidelines to help you choose the right one:

Words ending in "-sion"

  • If the ending is pronounced as in confusion, then it should be spelled -sion. Here are some examples:

collision; division; revision; persuasion; explosion; decision; seclusion.

  • When the ending comes after an -l, it's always spelled -sion:

compulsion; revulsion; expulsion; emulsion; propulsion.

  • When the ending follows an -n or -r, it's often spelled -sion, especially if the word is related to one that ends in -d or -se. For example: immersion (from immerse)comprehension (from comprehend). Here are some more examples:

aversion; conversion; apprehension; diversion; extension; version.

  • Nouns based on words that end in -ss or -mit always end in -sionpermission comes from permit and discussion comes from discuss. Here are some more examples:

commission; expression; aggression; admission; succession; impression; emission.

Words ending in "-tion"

  • If the ending is pronounced as in station, then it's spelled -tion. For example:

addition; duration; nation; solution; ambition; edition; caution; position.

  • If the noun is related to a word ending in -ate, then the ending will be -ation, e.g. donation (from donate) or vacation (from vacate). Here are some more examples:

accommodation; location; creation; rotation; education; mediation.

  • If the ending comes after any consonant apart from -l, -n, or -r, then the ending is spelled -tion:

action; connection; reception; affection; interruption; description; collection; infection; deception.

  • After -n and -r, the ending can be -tion or -sion. It's more likely to be -tion if the word's related to another one that ends in -t or -tain, e.g. assertion (from assert) or retention (from retain). Here are some more examples:

exertion; distortion; abstention; invention.

Words ending in "-cion"

There are just two common nouns that end in -cionsuspicion and coercion.

طرز تشخیص اسم

طرز تشخیص اسم

اسم- کلمه ای جامد است و یا از کلمات دیگر مشتق شده است.برای شناسایی اسمهای جامد از خاصیت ان ها در جمله استفاده می کنیم؛ ولی اسمهای مشتق شده دارای علائم مخصوصی هستند که بتوسط آنها، اسم هایی را که از فعل گرفته شده اند میتوان شناخت.

درک مطلب و کار با لغات نا آشنا

 

درک مطلب و کار با لغات نا آشنا

برای یادگیری لغات باید چند نکته را در نظر داشت:

 

1.     معمولاً معنی یک کلمه را در یک جمله یا در یک متن ،از کلمات دیگر که در قبل یا بعد از آن قرار گرفته اند میتوان حدس زد(Surrounding Words) ولی برای شناخت کلمات باید نقش آن ها را از لحاظ دستوری در جمله تشخیص داد.

 

2.     انواع کلمات:

 

الف-اسم: اسم سه حالت دارد. اگر قبل از فعل گفته شود مبتدا واگر بعد از فعل یا حرف اضافه ذکر شود مفعول و هرگاه چیزی یا کسی را به آن نسبت دهند در حالت اضافه ملکی خواهد بود که معمولاً با (.'s) بیان می گردد. مثال:

The girl gave the boy her mother's message.

                                                         اسم(اضافه ملکی) اسم(مفعول)     اسم (فاعل)

گاهی بجای یک اسم ،تنها ممکن است قرینه های اسمی مانند: شکل –ingدار فعل(gerund)،مصدر، عبارت اسمی یا جمله اسمی قرار بگیرد.مثال:

1.     Football is my favorite hobby. (noun)

2.     Going up that mountain is quite easy.(gerund)

3.     To go up that mountain is quite easy.(infinitive)

4.     I noticed the resemblance to his brother.(noun phrase)

5.     I noticed that he was like his brother. (noun clause)

 

اصوات انگلیسی و جدول IPA

اصوات انگلیسی و جدول IPA

در بیشتر دیکشنریهای امروزی برای نشان دادن تلفظ کلمات از سیستم IPA استفاده می‌شود. در جدول زیر همه علائم و نشانه‌های IPA آورده شده است.

حروف بی‌صدا

 IPIPAA

words
b bad, lab
d did, lady
f find, if
g give, flag
how, hello
j yes, yellow
k cat, back
l leg, little
m man, lemon
n no, ten
sing, finger
p pet, map
r red, try
s sun, miss
S she, crash
t tea, getting
tS check, church
think, both
TH this, mother
v voice, five
wet, window
z zoo, lazy
Z pleasure, vision
dZ just, large

حروف صدا‌دار

 IPA

words
^ cup, luck
a: arm, father
@ cat, black
e met, bed
.. away, cinema
e:(r) turn, learn
i hit, sitting
i: see, heat
o hot, rock
o: call, four
u put, could
u: blue, food
ai five, eye
au now, out
ou go, home
e..(r) where, air
ei say, eight
i..(r) near, here
oi boy, join
u..(r) pure, tourist

 

 

1- در (r):e و (r).. و ... ، r در انگلیسی بریتانیایی تلفظ نمی‌شود، مگر اینکه قبل از یک حرف بی‌صدا بیاید (مثلاً در answering و answer it). اما در انگلیسی آمریکاییr همیشه تلفظ می‌شود.

2- در انگلیسی آمریکایی :a بجای o تلفظ می‌شود.

3- بسیاری از آمریکایی‌ها :a (o) و :o را به یک شکل تلفظ می‌کنند.

 

افعال مجهول

افعال مجهول (the passive voice)

 

در جملات معلوم (active)، فاعل به عامل یا کننده عمل فعل دلالت دارد. در واقع ما از افعال معلوم برای بیان اینکه فاعل چه کاری را انجام دهد استفاده می‌کنیم. به این مثالها توجه کنید:

  • The dog chased the cat. (سگ گربه را دنبال کرد)

  • My father Built this house in 1960. (پدرم این خانه را در سال 1960 ساخت)

ولی جملات مجهول (passive) به ما این اجازه را می‌دهند که کسی یا چیزی را که کننده یا انجام دهنده عملی نیست (غیر عامل) در جای فاعل قرار دهیم. در واقع از افعال مجهول برای بیان اینکه چه عملی بر روی فاعل اتفاق می‌افتد، استفاده می‌شود:

 

افعال مجهول

 

  • The cat was chased by the dog. (گربه توسط سگ دنبال شد)

  • This house was built in 1960. (این خانه در سال 1960 ساخته شد)

هنگام استفاده از حالت مجهول، توجه داشته باشید که در اغلب موارد اینکه چه کسی یا چه چیزی عمل را انجام می‌دهد نا معلوم یا بی‌اهمیت است. مثلاً در جمله زیر اینکه چه کسی اتاق را تمیز می‌کند برای گوینده اهمیتی ندارد:

  • This room is cleaned every day. (این اتاق هر روز تمیز می‌شود)

ولی اگر بخواهیم بیان کنیم که چه کسی (یا چه چیزی) آن عمل را انجام داده است، در این صورت باید از حرف اضافه by استفاده کنیم:

 

ساختار

بطور کلی برای ساخت صیغه مجهول فعل معلوم، فعل to be را به همان زمان فعل معلوم می‌آوریم و اسم مفعول همان فعل را به آن می‌افزاییم:

  • معلوم: Somebody cleans this room every day.

  • مجهول: This room is cleaned every day.

  • معلوم: He bought this car last week.

  • مجهول: This car was bought last week.

در جدول زیر می‌توانید فهرست افعال معلوم و معادل مجهول آنها را ملاحظه کنید:

 

زمان

معلوم

مجهول

حال ساده

keeps
نگه می‌دارد

is kept
  
نگهداری می‌شود

حال استمراری

is keeping
دارد نگه می‌دارد

is being kept
در حال نگهداری شدن است

گذشته ساده

kept
نگه داشت

was kept
نگهداری شد

گذشته استمراری

was keeping
داشت نگه می‌داشت

was being kept
در حال نگهداری شدن بود

حال کامل

has kept
نگه داشته است

has been kept
نگهداری شده است

گذشته کامل

had kept
نگه داشته بود

had been kept
نگهداری شده بود

آینده

will keep
نگه خواهد داشت

will be kept
نگهداری خواهد شد

شرطی

would keep
نگه می‌داشت

would be kept
نگهداری می‌شد

شرطی کامل

would have kept
نگه داشته بودند

would have been kept
نگهداری شده بود

مصدر

to keep
نگه داشتن

to be kept
نگهداری شدن

مصدر حال کامل

to have kept
نگه داشتن

to have been kept
نگهداری شدن

وجه مصدری اسم مصدر

keeping
نگهداری

being kept
نگهداری شدن

حرف تعریف معین

حرف تعریف معین (Definite article)

حرف تعریف معین شامل the می‌باشد که همواره پیش از اسامی مفرد و جمع، یا پیش از اسامی قابل شمارش و غیرقابل شمارش به یک صورت بکار می‌رود. در جدول زیر به تفاوت بین the و a دقت کنید:

 

غیر قابل شمارش

قابل شمارش جمع

قابل شمارش مفرد

 

the water

the cats

the cat

معین

water

cats

a cat

نامعین

 

موارد کاربرد حرف تعریف معین (the)

1- وقتی که قبلاً به چیزی اشاره کرده باشیم:

  • We saw a strange bird at the zoo. The bird was blue!
    (پرنده عجیبی در باغ وحش دیدیم. آن پرنده آبی بود!)

2- وقتی که هم گوینده و هم شنونده می‌دانند که درباره چه صحبت می‌شود، حتی اگر قبلاً به  آن اشاره‌ای نشده باشد:

  • 'Where's the dog? 'It's in the garden.'
    (سگ (یا سگه) کجاست؟ در باغچه است.)

3- وقتی که به چیزهایی اشاره می‌کنیم که می‌دانیم تنها یکی از آن وجود دارد:

the sun, the earth, the moon, the sky, the stars, the sea, the South Pole

4- قبل از اسمی که به واسطه کلماتی که بعد از آن می‌آیند شناخته می‌شود:

 

  • The hotel where I stayed was excellent.
    (هتلی که در آن اقامت داشتم عالی بود.)

  • The man sitting over there is my husband.
    (مردی که آنجا نشسته است شوهر من است.)

  • The car that I bought last week has broken down.
     
    (ماشینی که هفته قبل خریدم خراب شده است.)

5- قبل از صفات عالی، اعداد ترتیبی، only و same:

the highest mountain,  the first time,  the last chapter,  the same colour, 
the only
child

6- همراه با صفات برای اشاره به یک گروه یا طبقه از مردم:

the young (جوانان)     the old (پیران)    the poor (فقرا)    the unemployed (بیکاران)
the English
(انگلیسیها)    the Japanese (ژاپنیها)

 

تنها برخی از اسامی ملتها دارای یک صفت مانند English و Spanish هستند. برای بقیه ملتها از یک اسم که به -s ختم می‌شود، استفاده می‌کنیم، مانند the Indians و the Iranians.

 

7- به همراه برخی از اسامی جغرافیایی مانند رشته کوهها، مجمع‌الجزایرها، دریاها، اوقیانوسها، رودخانه‌ها و ...:

 

the Andes

رشته کوههای آند

  the Indian Ocean اوقیانوس هند
  the Persian Gulf خلیج فارس
  the Canary Islands جزایر قناری
  the Red Sea

دریای سرخ

  the Suez Canal کانال سوئز
  the (River) Thames رودخانه تامز
  the Sahara (Desert) صحرای آفریقا

 

حذف حرف تعریف معین (the)حرف تعریف معین the

در موارد زیر حرف تعریف the مورد استفاده قرار نمی‌گیرد:

1- به همراه اسم افراد:

Ann, James, Brian Jackson

ولی آنجا که اسامی افراد بصورت جمع می‌آید از the استفاده می‌کنیم:

the Johnson's  خانواده جانسون, the Smiths خانواده اسمیت

2- قبل از اسم مکانها، البته به جز مواردی که در بالا به آنها اشاره شد. به عنوان مثال:

 

Asia, Africa, Europe, North America

قاره‌ها

Brazil, Japan, Pakistan

کشورها

Sicily, Bermuda, Kish

جزیره‌ها
 (و نه مجمع‌الجزایرها)

London, Tehran, Cairo

شهرها

Everest, Alborz, Kilimanjaro

کوهها
(و نه رشته‌کوهها)

 

تنها در مورد اسم کشورهایی که مفرد باشند the حذف می‌شود. پیش از اسم کشورهایی که حالت جمع دارند از the استفاده می‌کنیم:

the United States, the Netherlands, the United Arab Emirates

همچنین اگر بخواهیم در اسامی کشورها از کلماتی از قبیل Republic، Kingdom و غیره استفاده کنیم باز هم باید the را بکار ببریم:

the Czech Republic, the United Kingdom

 

3- به همراه اسم زبانها:

Farsi, English, French, Arabic

4- به همراه اسم وعده‌های غذایی مانند صبحانه و ...:

breakfast, dinner, lunch

5- در مورد جاهایی مانند bed، sea، work، prison، court، hospital، church، school و ... اگر منظور ما کلی باشد، در اینصورت از the استفاده نمی‌شود:

  • I go to school by bus.
    من با اتوبوس به مدرسه می‌روم. («مدرسه» به طور کلی و نه یک مدرس خاص)

حرف تعریف نامعین

حرف تعریف نامعین (Indefinite article)

حرف تعریف نامعین شامل a و an می‌باشد.

حرف تعریف a قبل از یک حرف بی‌صدا بکار می‌رود:

a car, a man, a bus, a house

حرف تعریف an قبل از یک حرف صدادار (a,e,i,o,u) بکار می‌رود:

an apple, an actor, an animal, an old man

 

1- در کلماتی مانند honest، hour، honour و ... حرف h تلفظ نمی‌شود (غیر ملفوظ)، بنابراین همراه با آنها حرف تعریف an مورد استفاده قرار می‌گیرد:

an hour, an honourable man

2- کلماتی مانند useful، unit، university، union، European و ... با اینکه با حروف صدادار شروع می‌شوند، ولی حرف اولیه آنها مانند «you» تلفظ می‌شود. بنابراین آنها با حرف تعریف a مورد استفاده قرار می‌گیرند:

a university, a useful book

a یا an تنها قبل از اسامی مفرد قابل شمارش می‌آیند:

a book, a happy boy, a famous actor

برای اسامی جمع، بجای a یا an، یا از some استفاده می‌کنیم و یا اصلاً هیچ کلمه‌ای را بکار نمی‌بریم:

  • It's a cat.  It's a dog.  And it's a monkey.
    but: These are all animals.

  • a horse,  some horses

 

موارد کاربرد حروف تعریف نامعین (a یا an)

1- هنگامیکه برای اولین بار به کسی یا چیزی اشاره می‌کنیم از a یا an استفاده می‌کنیم. اما وقتی که به همان چیز دوباره اشاره می‌شود، باید از the استفاده کرد:

  • I bought a new shirt yesterday. But my wife thinks the shirt doesn't fit me.
    (دیروز یک پیراهن نو خریدم. ولی همسرم فکر می‌کند که آن پیراهن اندازه من نیست.)

  • Once I had a really big dog. But the the dog wasn't very useful, so I gave the dog to a friend.
    (زمانی یک سگ خیلی بزرگ داشتم. اما آن سگ خیلی مفید نبود، برای همین سگ را به یک دوست دادم.ا)

2- وقتی که به یک چیز مفرد اشاره می‌شود از a یا an استفاده می‌کنیم. در این حالت همان معنی one یا «یک» را می‌دهد (در مقایسه با three، two و ...):

  • I'd like an apple and two oranges.

  • Yesterday I bought three  pencils and a notebook.

3- در اصطلاحات عددی خاص:

 

a half

یک دوم

  a third یک سوم
  an eighth یک هشتم
  a couple یک جفت
  a dozen یک دوجین
  a hundred صدتا
  a thousand هزارتا
  a million یک میلیون

4- هنگام اشاره به یک عنصر خاص از یک گروه یا طبقه:

الف. همراه با اسامی شغلها:

  • She's a doctor.

  • My father is a teacher.

  • Are you an engineer?

ب. همراه با ملیتها و مذاهب:

  • I'm an Iranian.

  • You are a Japanese.

  • She is a Catholic.

5- همراه با کلمات و اصطلاحات مربوط به مقدار و کمیت:

  a few (of)

a lot (of)

  a little (of)

a (great) deal (of)

  a bit (of)

a number (of)

6- همراه با اسامی مفرد قابل شمارش و پیش از کلمات what و such:

  • What a beautiful day! (چه روز زیبایی!)

  • What a strange friend you have! (عجب دوست عجیبی داری!)

  • Such a pity! (چه حیف شد!)

قیدها

قیدها

از قیدها برای اضافه کـردن اطلاعاتی بـه یک عبارت استفاده می‌شود. همچنین قیدها می‌توانند به یک کلمه دیگر از جمله به یک صفت یـا قید دیگر نیز اطلاعاتی اضـافه کننـد کـه در ایـن صورت معرف (modifier) نامیده می‌شوند.

 

انواع قید

قیود اقسام مختلفی دارند که در اینجا به پنج نوع متداول آنها اشاره می‌شود:

1- قید حالت:

well, how, quickly, slowly, hard, fast, angrily, ...

  • The children are playing happily.
    (بچه‌ها دارند با خوشحالی بازی می‌کنند)

2- قید مکان:

up, down, there, here, above, below, near, ...

  • How long have you been waiting here?
    (شما چه مدتی اینجا منتظر بوده‌اید؟)

3- قید زمان:

today, yet, still, recently, soon, now, then, ...

  • You can stay with us until then.
    (تا آن موقع می‌توانید با ما بمانید)

4- قید مقدار:

very, too, so, quite, much, rather, ...

  • They are not really my parents.
    (آنها واقعاً والدین من نیستند)

5- قید تکرار:

twice, sometimes, often, always, never, ...

  • Sometimes I write to him.
    (گاهی به او نامه می‌نویسم)

 

جای قیدها

سه جا یا مکان اصلی برای قیدها وجود دارد:

1- در ابتدای عبارت (قبل از فاعل) (ابتدایی)
 

قید فاعل عبارت فعلی + ...
Sometimes she arrives late.

2- در میانه جمله (میانی):

الف) بعد از اولین فعل معین:
 

فاعل اولین فعل معین قید بقیه عبارت فعلی + ...
She has always arrived late.

 

 

ب) پس از فعل be:
 

فاعل BE قید + ...
She is always late.

ج) اگر فعل معینی وجود ندارد، قبل از فعل مسندی (قابل صرف):
 

فاعل قید فعل مسندی + ...
She sometimes arrives late.

 

3- در انتهای عبارت (پایانی):
 

فاعل عبارت فعلی +... قید
She arrives late sometimes.

 

در جدول زیر متداولترین مکان قیدها در جملات نشان داده شده است:
 

نوع قید مکان قید مثال
حالت پایانی

He never drives fast.

مکان پایانی We can stay there.
زمان پایانی I'll see you tomorrow.
مقدار میانی This book is rather boring.
تکرار میانی I have never seen him before.

 

 

گاهی اوقات ممکن است بیش از یک نوع قید در انتهای جمله ظاهر شود. در این صورت معمولاً ترتیب قرارگیری آنها در جمله بدین صورت خواهد بود:
1- قید حالت 2- قید مکان 3- قید زمان
مثال:
  • You are driving too fast today. (به ترتیب قیود حالت و زمان)

  • sit quietly here. (به ترتیب قیود حالت و مکان)

 

ساختار قید

از لحاظ فرم و ساختار می‌توان قیدها را به سه دسته طبقه بندی کرد:

1- قیدهایی که با اضافه کردن ly به یک صفت ساخته می‌شوند، مانند:

slow slowly
brave
bravely
quick
quickly

2- قیدهایی که همان ساختار صفات را دارا هستند، یعنی هم می‌توانند به صورت قید به کار روند و هم به صورت صفت. برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

just, well, right, far, forward, early, hard, straight, pretty, little, fast, late, left, backward, deep, direct, near, wrong

3- قیودی که اصلاً ارتباطی با صفات ندارند. مانند:

so, now, very, there, here, too, as, quite

 

چند نکته املایی

گفتیم که بسیاری از قیدها با اضافه شدن ly به یک صفت ساخته می‌شوند. اما همیشه به این سادگی نیست:

1- y در انتهای کلمه به i تبدیل می‌شود:

gay gaily

2- e در انتهای کلمه همچنان باقی می‌ماند:

strange strangely

ولی چند استثنا وجود دارد:

true truly
due
duly
whole
wholly

3- در صفاتی که به able یا ible ختم می‌شوند، e در انتهای کلمه حذف می‌شود و y جای آن را می‌گیرد:

probable probably
possible
possibly

4- صفاتی که به یک حرف با صدا و یک L ختم می‌شوند، طبق روش معمول ly می‌گیرند:

actual actually
general generally

 

 

آیلس

آیلس

دوره آموزش IELTS با همکاری مشترک شورای بریتانیا، دانشگاه کمبریج و انجمن IELTS استرالیا تدوین، ارایه و برگزار می گردد. این سیستم در کلیه مراکـز دولتی و دانشگاهی و مهاجرتی در اکثـر کشورها قابل شناسایی می‌باشد. این سیسم جهت تعیین سطح زبان عمومی و یا آکادمیک جهت متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل و کسب و کار در کشورهای انگیسی زبان هـمچـون آمریکا، انگلیس، کانادا، استرالیا، ایـرلنـد و نیوزیلنـد را دارند، می‌باشد.

امتحانات IELTS در زمان های مشخص در حداقل 300 مرکز مشخص در سراسر دنیا برگزار می گردد. آموزش IELTS چهار بخش مهارت های شنیداری، گفتاری، نوشتاری و مکالمه را در مقاطع عمومی و آکادمیک شامل می شود. آموزش شنیداری و مکالمه برای هر دو مقطع یکسان بوده ولی، آموزش گفتاری و نوشتاری مجزا و ویژه هر مقطع می باشد.

آموزش IELTS در مقطع آکادمیک مختص آن گروه از متقاضیانی است که قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر تحصیلی و یا فراگیری تخصص های حرفه ای را دارند، و آموزش IELTS در مقطع عمومی مختص آن گروه از متقاضیانی است که قصد یافتن شغل مناسب و کسب و کار و یا فراگیری دوره های غیر دانشگاهی در یکی از کشورهای انگلیسی زبان را دارند.

تافل اینترنتی (iBT)

 تافل اینترنتی (iBT)

تافل چیست؟

آزمون تافل (TOEFL) توسط سرویس سنجش تحصیلی (ETS) دانشگاه پرینستون (Princeton) برگزار می‌شود. این آزمون، مهارت در بخشهای شنیداری، گفتاری، نوشتاری، و درک مطلب انگلیسی را مورد سنجش قرار می‌دهد و برای پذیرش در دانشگاههای آمریکای شمالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نمره کسب شده در این آزمون جهت پذیرش در این دانشگاهها به مدت دو سال دارای اعتبار می‌باشد.

 

تافل اینترنتی (iBT) چه تفاوتی با تافل کتبی و کامپیوتری دارد؟

آزمون تافل اینترنتی (iBT) بخش جدیدی با عنوان «بخش گفتاری» (یا Speaking) دارد و در مقابل، بخش ساختار (Structure) که در آزمونهای کتبی و کامپیوتری وجود داشت، حذف شده است. گرامر بطور غیرمستقیم در بخشهای دیگر این آزمون مورد سنجش قرار می‌گیرد. سخنرانی‌ها و گفتگوها در بخش شنیداری (Listening) طولانی‌تر شده‌اند و خلاصه نویسی (note taking) نیز دیگر مجاز می‌باشد. در بخش درک مطلب (Reading)، نوع سؤالات متنوع‌تر شده و بعنوان مثال از شرکت کنندگان خواسته می‌شود اطلاعات را طبقه‌بندی کنند و یا جدولی را پر کنند. تایپ کردن هم در بخش نوشتاری دیگر الزامی است.

 

سیستم امتیازدهی در این آزمون چگونه است؟

سیستم امتیاز دهی در آزمون تافل اینترنتی (iBT) در جدول زیر نشان داده شده است:

 

0-30

0-30

0-30

0-30

Listening

Reading

Speaking

Writing

0-120 Total score:

 

بخشهای مختلف تافل (iBT)

بخش درک مطلب (Reading)
بخش درک مطلب در تافل iBT خیلی با نسخه کامپیوتری آن (CBT) تفاوت ندارد. این بخش از سه متن آکادمیک تشکیل شده است که به دنبال هر کدام چندین پرسش مطرح می‌شود. هر کدام از این متن‌ها حدوداً از 650 تا 750 کلمه ساخته شده‌اند. نوع سؤالات نیز ترکیبی از نوع سؤالات موجود در تافل کامپیوتری (CBT) و انواع جدیدتری از سؤالات است که در آن شرکت کنندگان باید جدولی را پر کنند یا یک نتیجه گیری روایی را تکمیل نمایند. دو ویژگی اضافه شده به بخش درک مطلب (Reading)، یکی فهرست لغات و دیگری یک گزینه تجدید نظر (review option) می‌باشد. «فهرست لغات» به شما این امکان را می‌دهد که معنی کلمات کلیدی موجود در متن را بیابید و با «گزینه تجدید نظر» (یا review option) می‌توانید برگردید و در پاسخهایتان تجدید نظر کنید.

بخش شنیداری (Listening)
بخش شنیداری آزمون تافل توانایی شما را در درک مکالمات انگلیسی، آنگونه که در آمریکای شمالی صحبت می‌شود، ارزیابی می‌کند. بخش شنیداری آزمون تافل اینترنتی (iBT) هم خیلی با نسخه کامپیوتری آن (CBT) متفاوت نیست. این بخش از دو مکالمه و چهار سخنرانی درسی همراه با پرسشهای متعدد تشکیل یافته است.

بخش نوشتاری (Writing)
این بخش از آزمون، توانایی شما را در به کار گیری «نوشتن» جهت برقراری ارتباط در یک محیط دانشگاهی مورد سنجش قرار می‌دهد. این بخش خود به دو قسمت تقسیم می‌شود: یک قسمت تلفیقی (integrated) و یک قسمت مستقل (independent) که تایپ کردن هم برای هر دو قسمت ضروری است. در قسمت تلفیقی شما باید در ابتدا متن کوتاهی را بخوانید (250 تا 300 کلمه) و سپس به یک نطق مرتبط با متن گوش دهید. بعد از آن شما باید با استفاده از اطلاعاتی که از متن و سخنرانی بدست آورده‌اید به یک پرسش پاسخ دهید. به شما 20 دقیقه فرصت داده می‌شود که پاسخ خود را که باید بین 150 تا 225 کلمه باشد، بنویسید. اما قسمت مستقل (independent) بخش نوشتاری، مشابه بخش نوشتاری آزمون کامپیوتری تافل می‌باشد: به شما 20 دقیقه فرصت داده می‌شد که انشاء کوتاهی در حدود 300 کلمه درباره یک موضوع خاص بنویسید.

بخش گفتاری (Speaking)
این بخش جدید از آزمون تافل دارای شش تکلیف (task) می‌باشد که دو تکلیف آن به صورت مستقل (independent) و چهارتای آن به صورت تلفیقی می‌باشد.

بطور دقیق‌تر، بخش گفتاری آزمون تافل دارای قسمتهای زیر است:

  • 2 تکلیف مستقل (independent) درباره موضوعات معمولی و آزاد.
    - شرکت‌کنندگان باید با استفاده از دانش و تجارب شخصی خود در مورد یک موضوع خاص موضع گیری کرده و آن را توضیح دهند.

  • 2 تکلیف تلفیقی (integrated) بر اساس خواندن و شنیدن.
    - این تکالیف شامل یک متن کوتاه و یک صحبت کوتاه می‌باشند. شرکت کنندگان باید اطلاعاتی را که از این دو طریق بدست می‌آورند، با هم تلفیق کرده و در پاسخ خود به کار گیرند.

  • 2 تکلیف تلفیقی بر اساس شنیدن یک سخنرانی یا گفتگوی کوتاه.
    - شرکت کنندگان باید نکات کلیدی موجود در آنچه که می‌شنوند را بطور خلاصه در پاسخ‌هایشان ارائه دهند.

مدت پاسخ‌گویی به هر کدام از تکالیف از 45 تا 60 ثانیه متغیر می‌باشد.