پسوندهای اسم ساز عبارتند از:
1. پسوند های اسم ساز: -ion, -tion, -ation که به آخر فعل اقزوده میشوند.مثال:
اسم |
|
-ion |
فعل | ||
معنی |
واژه |
معنی |
واژه | ||
ترجمه |
translation |
ترجمه کردن |
translate | ||
تکمیل-انجام |
completion |
کامل کردن |
complete | ||
جدائی |
separation |
جدا کردن |
separate | ||
سوء ظن |
suspicion |
سوءظن داشتن |
suspect | ||
دیکته- املا |
dictation |
دیکنه کردن |
dictate | ||
جشن |
celebration |
جشن گرفتن |
celebrate | ||
اعانه- کمک |
contribution |
کمک کردن |
contribute | ||
تزئین |
decoration |
تزئین کردن |
decorate | ||
تصحیح- درستی |
correction |
صحیح کردن |
correct | ||
مخالفت |
objection |
مخالفت کردن |
object | ||
موقعیت محلی |
location |
قرار دادن |
locate | ||
ترفیع |
promotion |
ترفیع گرفتن |
promote | ||
تردید- شک |
hesitation |
تردید داشتن |
hesitate | ||
همانطور که ملاحظه میکنید افعالیکه به t ختم شده اند، ion و اگر به te ختم شده اند (e) ساکن حذف شده و ion به آنها افزوده شده است.
اسم |
|
-tion |
فعل | ||
معنی |
واژه |
معنی |
واژه | ||
انشا- ترکیب |
composition |
ساختن- ترکیب کردن |
compose | ||
قصد- اراده |
intention |
قصد داشتن |
intend | ||
نابودی- ویرانی |
destruction |
نابود کردن |
destroy | ||
مقام- موقعیت |
position |
قرار دادن |
pose | ||
تصور- خیال |
supposition |
تصور کردن |
suppose | ||
شرح- بیان |
description |
شرح دادن |
describe | ||
اشتراک |
subscription |
آبونه شدن-ثبت نام کردن |
subscribe | ||
کاهش- تخفیف |
reduction |
کاستن- کم کردن |
reduce | ||
تولید- محصول |
production |
تولید کردن |
produce | ||
اسم |
|
-ation |
فعل | ||
معنی |
واژه |
معنی |
واژه | ||
تحسین |
admiration |
تحسین کردن |
admire | ||
مرگ از گرسنگی |
starvation |
از گرسنگی مردن |
starve | ||
آمادگی |
preparation |
آماده کردن |
prepare | ||
اطلاعات |
information |
آگاه کردن |
inform | ||
اکتشاف |
exploration |
اکتشاف- پیگیری کردن |
explore | ||
ملاحظه |
consideration |
ملاحظه کردن |
consider | ||
ترکیب |
combination |
ترکیب کردن |
combine | ||
توصیه |
recommendation |
توصیه کردن |
recommend | ||
ادامه |
continuation |
ادامه دادن |
continue | ||
توضیح- شرح |
explanation |
توضیح دادن |
explain | ||
اظهار- اعلامیه |
declaration |
اظهار کردن |
declare | ||
امتحان |
examination |
امتحان کردن |
examine |
Here are some guidelines to help you choose the right one:
collision; division; revision; persuasion; explosion; decision; seclusion.
compulsion; revulsion; expulsion; emulsion; propulsion.
aversion; conversion; apprehension; diversion; extension; version.
commission; expression; aggression; admission; succession; impression; emission.
addition; duration; nation; solution; ambition; edition; caution; position.
accommodation; location; creation; rotation; education; mediation.
action; connection; reception; affection; interruption; description; collection; infection; deception.
exertion; distortion; abstention; invention.
There are just two common nouns that end in -cion: suspicion and coercion.
طرز تشخیص اسم
اسم- کلمه ای جامد است و یا از کلمات دیگر مشتق شده است.برای شناسایی اسمهای جامد از خاصیت ان ها در جمله استفاده می کنیم؛ ولی اسمهای مشتق شده دارای علائم مخصوصی هستند که بتوسط آنها، اسم هایی را که از فعل گرفته شده اند میتوان شناخت.
برای یادگیری لغات باید چند نکته را در نظر داشت:
1. معمولاً معنی یک کلمه را در یک جمله یا در یک متن ،از کلمات دیگر که در قبل یا بعد از آن قرار گرفته اند میتوان حدس زد(Surrounding Words) ولی برای شناخت کلمات باید نقش آن ها را از لحاظ دستوری در جمله تشخیص داد.
2. انواع کلمات:
الف-اسم: اسم سه حالت دارد. اگر قبل از فعل گفته شود مبتدا واگر بعد از فعل یا حرف اضافه ذکر شود مفعول و هرگاه چیزی یا کسی را به آن نسبت دهند در حالت اضافه ملکی خواهد بود که معمولاً با (.'s) بیان می گردد. مثال:
The girl gave the boy her mother's message.
اسم(اضافه ملکی) اسم(مفعول) اسم (فاعل)
گاهی بجای یک اسم ،تنها ممکن است قرینه های اسمی مانند: شکل –ingدار فعل(gerund)،مصدر، عبارت اسمی یا جمله اسمی قرار بگیرد.مثال:
1. Football is my favorite hobby. (noun)
2. Going up that mountain is quite easy.(gerund)
3. To go up that mountain is quite easy.(infinitive)
4. I noticed the resemblance to his brother.(noun phrase)
5. I noticed that he was like his brother. (noun clause)
اصوات انگلیسی و جدول IPA
در بیشتر دیکشنریهای امروزی برای نشان دادن تلفظ کلمات از سیستم IPA استفاده میشود. در جدول زیر همه علائم و نشانههای IPA آورده شده است.
افعال مجهول (the passive voice)
در جملات معلوم (active)، فاعل به عامل یا کننده عمل فعل دلالت دارد. در واقع ما از افعال معلوم برای بیان اینکه فاعل چه کاری را انجام دهد استفاده میکنیم. به این مثالها توجه کنید:
The dog chased the cat. (سگ گربه را دنبال کرد)
My father Built this house in 1960. (پدرم این خانه را در سال 1960 ساخت)
ولی جملات مجهول (passive) به ما این اجازه را میدهند که کسی یا چیزی را که کننده یا انجام دهنده عملی نیست (غیر عامل) در جای فاعل قرار دهیم. در واقع از افعال مجهول برای بیان اینکه چه عملی بر روی فاعل اتفاق میافتد، استفاده میشود:
The cat was chased by the dog. (گربه توسط سگ دنبال شد)
This house was built in 1960. (این خانه در سال 1960 ساخته شد)
هنگام استفاده از حالت مجهول، توجه داشته باشید که در اغلب موارد اینکه چه کسی یا چه چیزی عمل را انجام میدهد نا معلوم یا بیاهمیت است. مثلاً در جمله زیر اینکه چه کسی اتاق را تمیز میکند برای گوینده اهمیتی ندارد:
This room is cleaned every day. (این اتاق هر روز تمیز میشود)
ولی اگر بخواهیم بیان کنیم که چه کسی (یا چه چیزی) آن عمل را انجام داده است، در این صورت باید از حرف اضافه by استفاده کنیم:
ساختار
بطور کلی برای ساخت صیغه مجهول فعل معلوم، فعل to be را به همان زمان فعل معلوم میآوریم و اسم مفعول همان فعل را به آن میافزاییم:
معلوم: Somebody cleans this room every day.
مجهول: This room is cleaned every day.
معلوم: He bought this car last week.
مجهول: This car was bought last week.
در جدول زیر میتوانید فهرست افعال معلوم و معادل مجهول آنها را ملاحظه کنید:
زمان |
معلوم |
مجهول |
حال ساده |
keeps |
is kept |
حال استمراری |
is keeping |
is being kept |
گذشته ساده |
kept |
was kept |
گذشته استمراری |
was keeping |
was being kept |
حال کامل |
has kept |
has been kept |
گذشته کامل |
had kept |
had been kept |
آینده |
will keep |
will be kept |
شرطی |
would keep |
would be kept |
شرطی کامل |
would have kept |
would have been kept |
مصدر |
to keep |
to be kept |
مصدر حال کامل |
to have kept |
to have been kept |
وجه مصدری اسم مصدر |
keeping |
being kept |
حرف تعریف معین (Definite article)
حرف تعریف معین شامل the میباشد که همواره پیش از اسامی مفرد و جمع، یا پیش از اسامی قابل شمارش و غیرقابل شمارش به یک صورت بکار میرود. در جدول زیر به تفاوت بین the و a دقت کنید:
غیر قابل شمارش |
قابل شمارش جمع |
قابل شمارش مفرد |
|
the water |
the cats |
the cat |
معین |
water |
cats |
a cat |
نامعین |
موارد کاربرد حرف تعریف معین (the)
1- وقتی که قبلاً به چیزی اشاره کرده باشیم:
We saw a strange bird at the zoo. The bird was blue!
(پرنده عجیبی در باغ وحش دیدیم. آن پرنده آبی بود!)
2- وقتی که هم گوینده و هم شنونده میدانند که درباره چه صحبت میشود، حتی اگر قبلاً به آن اشارهای نشده باشد:
'Where's the dog? 'It's in the garden.'
(سگ (یا سگه) کجاست؟ در باغچه است.)
3- وقتی که به چیزهایی اشاره میکنیم که میدانیم تنها یکی از آن وجود دارد:
the sun, the earth, the moon, the sky, the stars, the sea, the South Pole
4- قبل از اسمی که به واسطه کلماتی که بعد از آن میآیند شناخته میشود:
|
|
5- قبل از صفات عالی، اعداد ترتیبی، only و same:
the highest mountain, the first time, the last chapter, the same colour,
the only child
6- همراه با صفات برای اشاره به یک گروه یا طبقه از مردم:
the young (جوانان) the old (پیران) the poor (فقرا) the unemployed (بیکاران)
the English (انگلیسیها) the Japanese (ژاپنیها)
![]() |
| |
|
7- به همراه برخی از اسامی جغرافیایی مانند رشته کوهها، مجمعالجزایرها، دریاها، اوقیانوسها، رودخانهها و ...:
the Andes |
رشته کوههای آند | |
the Indian Ocean | اوقیانوس هند | |
the Persian Gulf | خلیج فارس | |
the Canary Islands | جزایر قناری | |
the Red Sea |
دریای سرخ | |
the Suez Canal | کانال سوئز | |
the (River) Thames | رودخانه تامز | |
the Sahara (Desert) | صحرای آفریقا |
حذف حرف تعریف معین (the)
در موارد زیر حرف تعریف the مورد استفاده قرار نمیگیرد:
1- به همراه اسم افراد:
Ann, James, Brian Jackson
ولی آنجا که اسامی افراد بصورت جمع میآید از the استفاده میکنیم:
the Johnson's خانواده جانسون, the Smiths خانواده اسمیت
2- قبل از اسم مکانها، البته به جز مواردی که در بالا به آنها اشاره شد. به عنوان مثال:
Asia, Africa, Europe, North America |
قارهها |
Brazil, Japan, Pakistan |
کشورها |
Sicily, Bermuda, Kish |
جزیرهها |
London, Tehran, Cairo |
شهرها |
Everest, Alborz, Kilimanjaro |
کوهها |
![]() |
| |
|
3- به همراه اسم زبانها:
Farsi, English, French, Arabic
4- به همراه اسم وعدههای غذایی مانند صبحانه و ...:
breakfast, dinner, lunch
5- در مورد جاهایی مانند bed، sea، work، prison، court، hospital، church، school و ... اگر منظور ما کلی باشد، در اینصورت از the استفاده نمیشود:
I go to school by bus.
من با اتوبوس به مدرسه میروم. («مدرسه» به طور کلی و نه یک مدرس خاص)
حرف تعریف نامعین (Indefinite article)
حرف تعریف نامعین شامل a و an میباشد.
حرف تعریف a قبل از یک حرف بیصدا بکار میرود:
a car, a man, a bus, a house
حرف تعریف an قبل از یک حرف صدادار (a,e,i,o,u) بکار میرود:
an apple, an actor, an animal, an old man
![]() |
| |
|
موارد کاربرد حروف تعریف نامعین (a یا an)
1- هنگامیکه برای اولین بار به کسی یا چیزی اشاره میکنیم از a یا an استفاده میکنیم. اما وقتی که به همان چیز دوباره اشاره میشود، باید از the استفاده کرد:
I bought a new shirt yesterday. But my wife thinks the shirt doesn't fit me.
(دیروز یک پیراهن نو خریدم. ولی همسرم فکر میکند که آن پیراهن اندازه من نیست.)
Once I had a really big dog. But the the dog wasn't very useful, so I gave the dog to a friend.
(زمانی یک سگ خیلی بزرگ داشتم. اما آن سگ خیلی مفید نبود، برای همین سگ را به یک دوست دادم.ا)
2- وقتی که به یک چیز مفرد اشاره میشود از a یا an استفاده میکنیم. در این حالت همان معنی one یا «یک» را میدهد (در مقایسه با three، two و ...):
I'd like an apple and two oranges.
Yesterday I bought three pencils and a notebook.
3- در اصطلاحات عددی خاص:
a half |
یک دوم | |
a third | یک سوم | |
an eighth | یک هشتم | |
a couple | یک جفت | |
a dozen | یک دوجین | |
a hundred | صدتا | |
a thousand | هزارتا | |
a million | یک میلیون |
4- هنگام اشاره به یک عنصر خاص از یک گروه یا طبقه:
الف. همراه با اسامی شغلها:
She's a doctor.
My father is a teacher.
Are you an engineer?
ب. همراه با ملیتها و مذاهب:
I'm an Iranian.
You are a Japanese.
She is a Catholic.
5- همراه با کلمات و اصطلاحات مربوط به مقدار و کمیت:
a few (of) |
a lot (of) |
a little (of) |
a (great) deal (of) |
a bit (of) |
a number (of) |
6- همراه با اسامی مفرد قابل شمارش و پیش از کلمات what و such:
What a beautiful day! (چه روز زیبایی!)
What a strange friend you have! (عجب دوست عجیبی داری!)
Such a pity! (چه حیف شد!)
قیدها از قیدها برای اضافه کـردن اطلاعاتی بـه یک عبارت استفاده میشود. همچنین قیدها میتوانند به یک کلمه دیگر از جمله به یک صفت یـا قید دیگر نیز اطلاعاتی اضـافه کننـد کـه در ایـن صورت معرف (modifier) نامیده میشوند.
انواع قید قیود اقسام مختلفی دارند که در اینجا به پنج نوع متداول آنها اشاره میشود: 1- قید حالت: well, how, quickly, slowly, hard, fast, angrily, ...
2- قید مکان: up, down, there, here, above, below, near, ...
3- قید زمان: today, yet, still, recently, soon, now, then, ...
4- قید مقدار: very, too, so, quite, much, rather, ...
5- قید تکرار: twice, sometimes, often, always, never, ...
جای قیدها سه جا یا مکان اصلی برای قیدها وجود دارد: 1- در ابتدای عبارت (قبل از فاعل) (ابتدایی)
2- در میانه جمله (میانی): الف) بعد از اولین فعل معین:
ب) پس از فعل be:
ج) اگر فعل معینی وجود ندارد، قبل از فعل مسندی (قابل صرف):
3- در انتهای عبارت (پایانی):
در جدول زیر متداولترین مکان قیدها در جملات نشان داده شده است:
ساختار قید از لحاظ فرم و ساختار میتوان قیدها را به سه دسته طبقه بندی کرد: 1- قیدهایی که با اضافه کردن ly به یک صفت ساخته میشوند، مانند: slow → slowly 2- قیدهایی که همان ساختار صفات را دارا هستند، یعنی هم میتوانند به صورت قید به کار روند و هم به صورت صفت. برخی از مهمترین آنها عبارتند از: just, well, right, far, forward, early, hard, straight, pretty, little, fast, late, left, backward, deep, direct, near, wrong 3- قیودی که اصلاً ارتباطی با صفات ندارند. مانند: so, now, very, there, here, too, as, quite
چند نکته املایی گفتیم که بسیاری از قیدها با اضافه شدن ly به یک صفت ساخته میشوند. اما همیشه به این سادگی نیست: 1- y در انتهای کلمه به i تبدیل میشود: gay → gaily 2- e در انتهای کلمه همچنان باقی میماند: strange → strangely ولی چند استثنا وجود دارد: true → truly 3- در صفاتی که به able یا ible ختم میشوند، e در انتهای کلمه حذف میشود و y جای آن را میگیرد: probable → probably 4- صفاتی که به یک حرف با صدا و یک L ختم میشوند، طبق روش معمول ly میگیرند: actual → actually
|
آیلس
دوره آموزش IELTS با همکاری مشترک شورای بریتانیا، دانشگاه کمبریج و انجمن IELTS استرالیا تدوین، ارایه و برگزار می گردد. این سیستم در کلیه مراکـز دولتی و دانشگاهی و مهاجرتی در اکثـر کشورها قابل شناسایی میباشد. این سیسم جهت تعیین سطح زبان عمومی و یا آکادمیک جهت متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل و کسب و کار در کشورهای انگیسی زبان هـمچـون آمریکا، انگلیس، کانادا، استرالیا، ایـرلنـد و نیوزیلنـد را دارند، میباشد.
امتحانات IELTS در زمان های مشخص در حداقل 300 مرکز مشخص در سراسر دنیا برگزار می گردد. آموزش IELTS چهار بخش مهارت های شنیداری، گفتاری، نوشتاری و مکالمه را در مقاطع عمومی و آکادمیک شامل می شود. آموزش شنیداری و مکالمه برای هر دو مقطع یکسان بوده ولی، آموزش گفتاری و نوشتاری مجزا و ویژه هر مقطع می باشد.
آموزش IELTS در مقطع آکادمیک مختص آن گروه از متقاضیانی است که قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر تحصیلی و یا فراگیری تخصص های حرفه ای را دارند، و آموزش IELTS در مقطع عمومی مختص آن گروه از متقاضیانی است که قصد یافتن شغل مناسب و کسب و کار و یا فراگیری دوره های غیر دانشگاهی در یکی از کشورهای انگلیسی زبان را دارند.
تافل اینترنتی (iBT)
تافل چیست؟
آزمون تافل (TOEFL) توسط سرویس سنجش تحصیلی (ETS) دانشگاه پرینستون (Princeton) برگزار میشود. این آزمون، مهارت در بخشهای شنیداری، گفتاری، نوشتاری، و درک مطلب انگلیسی را مورد سنجش قرار میدهد و برای پذیرش در دانشگاههای آمریکای شمالی مورد استفاده قرار میگیرد. نمره کسب شده در این آزمون جهت پذیرش در این دانشگاهها به مدت دو سال دارای اعتبار میباشد.
تافل اینترنتی (iBT) چه تفاوتی با تافل کتبی و کامپیوتری دارد؟
آزمون تافل اینترنتی (iBT) بخش جدیدی با عنوان «بخش گفتاری» (یا Speaking) دارد و در مقابل، بخش ساختار (Structure) که در آزمونهای کتبی و کامپیوتری وجود داشت، حذف شده است. گرامر بطور غیرمستقیم در بخشهای دیگر این آزمون مورد سنجش قرار میگیرد. سخنرانیها و گفتگوها در بخش شنیداری (Listening) طولانیتر شدهاند و خلاصه نویسی (note taking) نیز دیگر مجاز میباشد. در بخش درک مطلب (Reading)، نوع سؤالات متنوعتر شده و بعنوان مثال از شرکت کنندگان خواسته میشود اطلاعات را طبقهبندی کنند و یا جدولی را پر کنند. تایپ کردن هم در بخش نوشتاری دیگر الزامی است.
سیستم امتیازدهی در این آزمون چگونه است؟
سیستم امتیاز دهی در آزمون تافل اینترنتی (iBT) در جدول زیر نشان داده شده است:
0-30 0-30 0-30 0-30 |
Listening Reading Speaking Writing |
0-120 | Total score: |
بخشهای مختلف تافل (iBT)
بخش درک مطلب (Reading)
بخش درک مطلب در تافل iBT خیلی با نسخه کامپیوتری آن (CBT) تفاوت ندارد. این بخش از سه متن آکادمیک تشکیل شده است که به دنبال هر کدام چندین پرسش مطرح میشود. هر کدام از این متنها حدوداً از 650 تا 750 کلمه ساخته شدهاند. نوع سؤالات نیز ترکیبی از نوع سؤالات موجود در تافل کامپیوتری (CBT) و انواع جدیدتری از سؤالات است که در آن شرکت کنندگان باید جدولی را پر کنند یا یک نتیجه گیری روایی را تکمیل نمایند. دو ویژگی اضافه شده به بخش درک مطلب (Reading)، یکی فهرست لغات و دیگری یک گزینه تجدید نظر (review option) میباشد. «فهرست لغات» به شما این امکان را میدهد که معنی کلمات کلیدی موجود در متن را بیابید و با «گزینه تجدید نظر» (یا review option) میتوانید برگردید و در پاسخهایتان تجدید نظر کنید.
بخش شنیداری (Listening)
بخش شنیداری آزمون تافل توانایی شما را در درک مکالمات انگلیسی، آنگونه که در آمریکای شمالی صحبت میشود، ارزیابی میکند. بخش شنیداری آزمون تافل اینترنتی (iBT) هم خیلی با نسخه کامپیوتری آن (CBT) متفاوت نیست. این بخش از دو مکالمه و چهار سخنرانی درسی همراه با پرسشهای متعدد تشکیل یافته است.
بخش نوشتاری (Writing)
این بخش از آزمون، توانایی شما را در به کار گیری «نوشتن» جهت برقراری ارتباط در یک محیط دانشگاهی مورد سنجش قرار میدهد. این بخش خود به دو قسمت تقسیم میشود: یک قسمت تلفیقی (integrated) و یک قسمت مستقل (independent) که تایپ کردن هم برای هر دو قسمت ضروری است. در قسمت تلفیقی شما باید در ابتدا متن کوتاهی را بخوانید (250 تا 300 کلمه) و سپس به یک نطق مرتبط با متن گوش دهید. بعد از آن شما باید با استفاده از اطلاعاتی که از متن و سخنرانی بدست آوردهاید به یک پرسش پاسخ دهید. به شما 20 دقیقه فرصت داده میشود که پاسخ خود را که باید بین 150 تا 225 کلمه باشد، بنویسید. اما قسمت مستقل (independent) بخش نوشتاری، مشابه بخش نوشتاری آزمون کامپیوتری تافل میباشد: به شما 20 دقیقه فرصت داده میشد که انشاء کوتاهی در حدود 300 کلمه درباره یک موضوع خاص بنویسید.
بخش گفتاری (Speaking)
این بخش جدید از آزمون تافل دارای شش تکلیف (task) میباشد که دو تکلیف آن به صورت مستقل (independent) و چهارتای آن به صورت تلفیقی میباشد.
بطور دقیقتر، بخش گفتاری آزمون تافل دارای قسمتهای زیر است:
2 تکلیف مستقل (independent) درباره موضوعات معمولی و آزاد.
- شرکتکنندگان باید با استفاده از دانش و تجارب شخصی خود در مورد یک موضوع خاص موضع گیری کرده و آن را توضیح دهند.
2 تکلیف تلفیقی (integrated) بر اساس خواندن و شنیدن.
- این تکالیف شامل یک متن کوتاه و یک صحبت کوتاه میباشند. شرکت کنندگان باید اطلاعاتی را که از این دو طریق بدست میآورند، با هم تلفیق کرده و در پاسخ خود به کار گیرند.
2 تکلیف تلفیقی بر اساس شنیدن یک سخنرانی یا گفتگوی کوتاه.
- شرکت کنندگان باید نکات کلیدی موجود در آنچه که میشنوند را بطور خلاصه در پاسخهایشان ارائه دهند.
مدت پاسخگویی به هر کدام از تکالیف از 45 تا 60 ثانیه متغیر میباشد.